Fødselsdagslagkage m. Banan & Hasselnødder

Min mor fylder 49 år i dag og jeg har været i køkkenet det meste af dagen for at bage boller og lave lagkage til kaffegæsterne, der kommer lige om lidt. Men jeg har lige tid til at dele min lagkage med hasselnødder, mørk chokoladecreme og bananer med jer :) Jeg håber i elsker den lige så meget som jeg gør.

Lagkagebunde m. hasselnødder:
6 æg
300g sukker
skald af 1 øko citron
1 stang vanilje
150g smør
150g mel
40g kartoffelmel/marizena
1½ tsk bagepulver
150g hakkede hasselnødder

1. Sørg for at tage smør og æg ud af køleskabet minimum 4 timer før du går i gang med at bage, så alle ingredienser er tempereret.
2. Smelt smørret over lav varme (det må ikke begynde at stege) og lad det køle lidt af.
3. Pisk æg og sukker sammen ved højeste hastighed i ca. 10-12 minutter. Massen skal være glat og hvid.
4. Flæk vaniljen og skrab kernerne ud, riv citronskallen og bland i gryden det med den afkølede smeltede smør. Rør det langsomt i æggeblandingen.
5. Sigt mel, marizena og bagepulver 2 gange og hak hasselnødderne godt. Vend forsigtigt mel og nødder i dejen til den er jævn. Det er vigtigt at du røre så lidt som muligt i dejen, så alt luften ikke fiser ud igen.
6. Fordel dejen på tre bageplader med bagepapir og smør den ud, så det bliver tre lige store cirkler på ca. 30cm. (jeg tegner altid en cirkel på bagsiden af bagepapiret, så jeg er sikker på at mine bunde bliver lige store og så runde som muligt)
7. Bag hver bund i mitten af ovnen ved 200grader varmluft i ca 6-8 minutter. Hold øje med den, den skal være gylden og svampet. Lad bundene køle af inden kagen ligges sammen.

Chokolade creme:
250g mørk chokolade
100g flormelis
100g smør

1. Hak chokoladen fint og smelt den over vandbad sammen med smørret.
2. Rør flormelis i og lad cremen køle lidt.

Lagkagen:
3 lagkagebunde m. hasselnødder
200g Chokolade creme
4 bananer
750ml fløde
hakkede hasselnødder, grofthakket chokolade og bær til pynt.

1. Pisk fløden til flødeskum.
2. Læg den første lagkagebund på et passende fad og smør det halve af chokoladecremen ud på den.
3. Skær bananerne i skiver og lig halvdelen på bunden. Kom ca. en tredjedel af fløden ovenpå og læg bund nr. 2 ovenpå. Gentag med chokoladecreme, bananer og fløde og læg den sidste bund over.
4. Spred det sidste af fløden ud over toppen og pynt med hakkede hasselnødder, chokolade og bær.
Bon appetit.

Kommentarer