Jeg er her Stadig

Hej igen alle sammen.
Der er efterhånden gået en hel sommer siden jeg sidst fik skrevet herinde.
Det skyldes bla. min svendeprøve i August og mangel på overskud.
Jeg syntes det har været en lang sommer, men den har vist mig lidt om hvad jeg kan overkomme og har rykket mine grænser mere end en gang.
Jeg er glad for, at jeg snart er færdig med min uddannelse som bager. Selvom det har været hårdt og træls, har der også været mange gode øjeblikke. Jeg har lært en masse, ikke bare om at bage, men om hvordan tingene bliver gjort i et bageri og hvordan folk bedst kan hjælpe og støtte hinanden på en arbejdsplads. Ting som jeg vil bruge, når jeg selv står over for problemer i fremtiden.


Lige pt. har jeg ferie; en længe ventet, tiltrængt, velfortjent FERIE.
og jeg har planlagt en masse som jeg gerne vil vise jer. Marmelader og småkager og julesnaps og hygge. Vi skal serlvfølgelig også ha lidt uhygge nu her i Oktober, bare vent og se.



Oktober måned er som skabt til at lave Marmelade, alle de lækre frugter der har modnet over sommeren hænger over alt på træerne og det er bare at gå til den. Igår fandt jeg Blommer på tilbud ved min lokale grønthandler og så var der jo ikke noget at gøre, jeg måtte igang med at lave Blommemarmelade. Det er så utrolig simpelt og utrolig lækkert på samme tid og det er skønt at have tiden til det. Opskriften her er kun til to glas, som på billedet, men hvis man har en stor familie kan man sagtens gange den op så i har til længere tid. 

Opskrift
500g af dine ynglings blommer (jeg har brugt Angeleno blommer)
½ citron
200g sukker
½ vaniljestang
2 Marmeladeglas af alm. størrelse (ca. 300 ml)
Atamon


1.  Kog marmeladegladsene, når de er tørret og kølet lidt af kommes et lille skvæt Atamon i det ene glas. Luk låget tæt og ryst godt, så der kommer Atamon rundt over alt. Hæld den resterende Atamon over i det næste glas og gentag. Hæld derefter Atamonen ud i vasken og stild glassene til side.
2. Udsten blommerne, skær dem i små stykker og kom dem i en gryde.
3. Riv citronskald ned ovenpå blommestykkerne, præs citronen og hæld det over blommerne.
4. Flæk vaniljestangen og kom vaniljekornene og stangen ned til blommerne.
5. Kom sukkert i gryden med resten af indgredienserne. Stild gryden på komfuret og skrug op på middelvarme. Rør lidt en gang imellem og læg mærke til om sukkeret bliver helt opløst.
6. Når sukkert er opløst skruges lidt op for varmen indtil marmeladen begynder at kåge. Den skal bare lige boble lidt. Bliv ved med at røre i marmeladen til den begynder at blive lidt tykkere (10-12 min)
7. Fisk vaniljestangen op og blendt marmeladen i en blender eller med en stavblender. Kom marmeladern på glads, luk låget til med det samme og lad det køle af.
God Fornøjelse :)

Kommentarer