Abrikostærte m. Blåbær & Karamel

Jeg så en bakke af de lækreste små abrikoser i supermarkedet, da jeg sidst var ude og købe ind, og selvfølgelig var jeg bare nød til at lave en kage med dem.
Det blev til en skøn lille abrikostærte med blåbær og lidt karamel, som jeg havde til overs fra sidst jeg bagte kage.
Tærten er utrolig let at lave, når først man har alle ellementerne og smager helt fantastisk i sommervarmen :)


Marzarinmasse:
150g marcipan
150g sukker
100g smør
2 æg
50g mel

1. Ældt marcipan og sukker godt sammen.
2. Tilsæt smør lidt af gangen
3. Tilsæt æg lidt af gangen
4. Tilsæt melet og rør massen jævn

Sprøjtbar Karamel (valgfri):
1 dåse Kondenseret mælk

1. Tag papiret af dåsen med kondenseret mælk, kom den i en gryde og dæk den helt med vand. Lad den kåge i 3 timer, sluk for varmen og lad den køle helt af i vandet de næste par timer.
2. Kom karamellen i en sprøjtepose, så er den lettest at have med at gøre.

obs: 1. dåse indeholder 397g, men karamellen kan nemt fryses eller bruges som smørrepålæg, bare sørg for at opbevare det i en anden beholder når først dåsen er blevet åbnet.

Abrikostærte:
500g mazarinmasse
ca. 200g udstenede og skiveskåret abrikoser
150g friske blåbær
2 spsk citronsaft
1tsk vanilie
100g sprøjtbar karamel (valgfri)


1. Smør en tærteform (20-25cm i diameter) med smagsneutral olie.
2. Rør citronsaft og vanilie i mazarinmassen og hæld massen i formen.
3. Fordel Mazarinmassen jævnt  i formen.
4. Sprøjt en spiral med karamelen ovenpå marzarinmassen.
5. Fordel abrikosskiverne og blåbær ovenpå (gem 3stk til pynt). Præs det lidt ned i marzarinmassen, med håndfladen.
6. Bag ved 170grader varmluft i 20-30 min, kig til den tit og stik i den for at være sikker på at den er færdig.
7. Pynt med lidt sigtet flormelis og blåbær. Server med creme fraice, skyr eller vanillieis :D

Kommentarer