Syrlig Karamel-Bar

Jeg har haft lyst til at lave Chokoladebarre i virkelig lang tid, og selvom de her (teknisk set) er Karemel-barre og ikke chokolade, så syntes jeg stadig at det tæller. Den eneste forskeld er at jeg ikke lige har fået dyppet dem i chokolade. Men... jeg håber i aligevel nyder dem lige så meget som jeg :)
bund
250g grove kiks
150g smør

1. Kom kiksene i en plastikpose og knus dem grundigt - vær kreativ eller brug en blender (posen skal ikke med i blenderen).
2. Smelt smøret i en gryde under lavt blus.
3. Bland kiks og smørret godt sammen.
4. For et firkantet ovnfast fad med bageparpir og præs kiksemassen til et jævnt lag i bynden.
5. Bag bunden i 5-10min i ovnen ved 200grader.
6. Lad bunden køle af.

Karamel-bar m. Frysetørret Jordbær
15g frysetørret Jordbær
1 dåse kondenseret mælk
130g sukker
150g smør
½ tsk vanilje
saft og skald af 1 øko citron

1. Kom citronsaft og skald i en lille gryde og varm op til det begynder at koge, sæt gryden til side.
2. Spred 1-2 håndfulde frysetørret jordbær på kiksebunden og sørg for at det er jevnt fordelt.
3. Kom sukker, smør, kondenseret mælk og vanilje i en gryde og varm op under lav varme. Rør i gryden til sukkeret er opløst - det lan tage 10-20 min, så vær tålmodig.
4. Skrug op for varmen under gryden, bliv ved med at røre til karamellem begynder at boble og skrug ned på middelvarme. Rør videre i 10-15 minutter, indtil karamellen begynder at få en gylden frave.
5. Tag gryden af varmen, sigt citronsaften og rør den i karamellen.
6. Hæld karamellen udover kiksebunden. Bank fadet i siden med håndroden, så karamellen fordeler sig jævnt og drys resten af de frysetørrede jordbær over toppen. Klap dem let med håndfladen så du er sikker på at de sidder fast.
7. Sæt fadet i køleskabet i ca. 3-5 timer, løft bageparpitet ud af fadet og skær dine karamelbarre ud i passende størrelse.
Bon Appetit

Kommentarer