Efterår og Iskaffe

så sker det... bladene er begyndt at skifte farve og temperaturen falder. Selvom tegnene er små, er der ingen tvivl om at sommeren er ved at være slut.
Jeg nåede ikke at bade på stranden, den ene gang jeg var i vandet kom jeg kun ud til knæende fordi Charlie stod i vand til halsen og peb fordi han frøs. Charlie er ikke en vandhund, de der bølger er farlige og vandet er alt for koldt til at være i ^^ (jeg håber han er blevet lidt mere modig til næste år, så vi kan leje i vandet)

Men jeg vil i det mindste prøve at holde lidt på sommerstemningen, bare til vi når september, så går
jeg amok i græskar, halsterklæder og varme drikke.
Her i sommer er jeg blevet helt vild med iskaffe og jeg har efterhånden drukket et uendeligt udvalg af mærker på dåse. Hovedårsagen er at den gratis kaffe jeg kan få på arbejde simpelthen smager forfærdeligt og det er svært at arbejde så tidligt om morgenen uden kaffe at køre hjem på.
Det er blevet fast inventar i mit køleskab, men selv dåse-iskaffe løber hurtigt op, hvis det skal drikkes til daglig, så jeg har selvfølgelig eksperimenteret med at lave min egen iskaffe derhjemme.
Alle opskrifterne kan laves med mandel- eller soyamælk til vegetarer og de laktoseintolerente <3

Den hurtige metode:
2tsk Instantkaffe
1½ dl koldt vand
koldt mælk
rørsukker eller sirup efter smag

1. Bryg kaffe med instantkaffe og koldt vand.
2. Fyld en termokop 2/3 med koldt mælk og hæld kaffen i til det er næsten fyldt.
3. Tilsæt sukker eller sødemiddel og rør rundt.
4. Kom låg på termokoppen og tag den med dig på atbejde.

ca. 1.50-2kr pr. kop alt efter hvilket mærke instantkaffe du køber
100g instantkaffe bliver til ca. 60 kopper iskaffe

Den økonomisk metode:
100g malet kaffe
1,5 liter lunken vand
Koldt mælk
Rørsukker eller sirup
Isterninger (kan udelades)

1. Kom kaffen i en skål (gerne med låg) og hæld lunkent vand over. Lad det stå og trække i køleskabet til næste dag.
2. Filtrer kaffen i et kaffefilter og hæld den på flaske - du har nu kaffe til omkring 15 kopper iskaffe.
3. Fyld kaffen halvt op i et glads med isterninger, eller i en termokop du kan tage med på arbejde.
4. Fyld op med koldt mælk og tilsæt sødemiddel hvis ønsket.

ca. 0,50-1kr per. kop med en alm malet kaffe.
100g malet kaffe bliver til 15 kopper iskaffe

Luksusmetoden:
50g ekstre gode mørkristede kaffebønner
1 liter koldt vand
koldt sødmælk
vanilieis
kaffesirup
kakaopulver

1. Mal kaffebønnerne og kom dem i en stempelkande.
2. Hæld vand over og lad kaffen brygge i køleskabet i ca. 40 timer.
3. Hæld ca 1/3 kaffe i et højt glads. Skal den være ekstre cremet så skum sødmælken. Hæld mælk i glasset, så der stadig er et par cm. til kanten.
4. Lav en kugle af vaniljeis og kom den i gladset, drys med en lille smule kakaopulver og hæld lidt sirup på toppen.

Man skal ikke sætte pris på luksus, man skal bare nyde den :) god fornøjelse!

Kommentarer