Lykken er Iste...

på en varm dag.

Jer der har læst en del her på bloggen, ved det godt, jeg er lidt af en te-fanatiker. Det er ikke første gang jeg smider en theopskrift herind - jeg har endda et temlig langt blogindlæg hvor jeg kun ævler løs om hvor god te er, men bare rolig, én gang var rigeligt. Jeg har ikke tænkt mig at begynde at ævle om det igen er her - jeg ævler lidt om iste i stedet.
Jeg ved godt at man kan købe to liter iste for 5kr mange steder og jeg ved at det ikke er dyrt, men den billige købeiste indeholder MERE sukker end COLA!
Der er næsmest ingen unge mennesker (i min omgangskreds) der ved det, fordi de tænker "te er da sundt, så længe jeg ikke drikker sodavand er alt fint" og så drikker de en karton med to liter iste om dagen i stedet.
Men jeg prøver ikke at råbe alle op, jeg vil bare gøre lidt opmærksom på at det er lige så nemt at lave iste derhjeme, som det er at lave en kande saftevand, og her har du valg: du kan bruge din ynglingste (istedet for at det altid skal være fersken) og du kan kontrollere sukkeret. Hvis du vil have det så sødt som muligt, så bare fyr op; vil du hellere sparre eller helt undlade at bruge sukker, så er det også fint.


En Kande Iste:
1-2 breve af din ynglings te
koldt vand
sukker efter smag
muligvis lidt skiveskåret citron, lime eller ingefær, en stang vanilje, lakridsrod eller mynteblade.

1. Fyld kanden med koldt vand.
2. Kom tebrevene i vandet. (kom cirton, lime, ingefær eller mynteblade i)
3. Tilsæt den ønskede sukkermængde og rør lidt rundt.
4. Lad det brygge i køleskabet natten over.
5. Rør rundt og sørg for at sukkeret er opløst.
6. Fisk tebrevene op og nyd din iste.

Kommentarer