Sommer og Store Planer

Endelig, endelig, endelig er miraklet sket!
Bortset fra et enkelt hosteanfald i nat er jeg endelig fuldstændig sygdomsfri ^ ^
Jeg føler mig helt ny og frisk og dejlig tilpas, 
at det så er blevet gråt og koldt og vådt i vejret... Tja, jeg må vel bare holde mig indenfor. Det er godt at jeg har fri i dag.

Der er sket en masse i mit liv på det sidste; 
travl ferie, lange rejser, halsbetændelse, fantastisk jobtilbud og boligjagt ^ ^ 
Ja nu kan det vidste ikke skjules længere, jeg har fået en ny lærerplads og står for at skulle flytte inden sommeren er forbi. 

Så jeg har en travl sommer foran mig, med at rydde ud og sortere og pakke og tage på loppemarked og genbrug og skrotpladsen for at komme af med mit ragelse :) Der er jo ingen der ved hvor store forhold jeg for i min næste lejlighed (da jeg ikke helt har fundet en endnu). Oven i det har jeg jo mine kunstneriske udfoldelser i køkkenet og på scenen, sammen med de dejlige mennesker fra Gundestrupstykket <3 og selvfølgelig mit arbejde, der nok ikke bliver mindre i løbet af sommeren. Det bliver godt at have noget at tage sig til, og hvis der bliver lidt tid til overs kan jeg jo altid kaste mig over mit ret store og ufærdige maleri. Sommeren ser lys ud :D
Hvis bare solen ville komme lidt tilbage, så har jeg ikke noget at klage over... 

Men når vi nu har sådan noget grå/efterårs/træls/sommer-vejer, med blæst og regn og 15-18grader, er det godt med lidt lunt og lækkert til den søde tand. Varm kakao m. flødeskum, Tee eller Kaffe og gerne et stykke lun tærte med cremefraiche, mums!

Altid se det positive i alt, find lidt varmere tøj frem og pas på i ikke bliver syge (det er nemlig pænt træls). Jeg smider lige en lille opskrift der luner og håber den giver lidt sommer i alt det grå ^ ^

Tærte m. Skovbær & Rabarber 

 Mørdej 
150g mel
100g smør/margarine
50g flormelis
1 æg 

 1. Smuldre smør i melet og sigt flormelissen over, tilsæt ægget og sammel dejen med så få bevægelser som muligt. Jo mere du mosler rundt med dejen, jo svære bliver den at få rullet ud.
 2. Pak dejen ind i folie og stil den i køleskabet i mindst 30 minutter før brug. Den kan laves flere dage inden den skal bruges og fryses.

 Fyld
100g blandede skovbær
(enten frossen eller friske)
200g rabarber
50g sukker
1 vaniljestang
½ citron

 3. Rens og skyld rabarberne og skær dem i stykker på ca. 1 cm. flæk vaniljen, skrab kornene ud og bland stang og korn med sukkeret, kom rabarberstykkerne i, præs citronen over og bland det hele godt. Lad det stå og råsylte lidt.

 4. Rul mørdejen ud. Hvis du er nybegynder, har Jamie Oliver et rigtig godt trik; du ruller dejen lidt ud, ligger den imellem to stykker bagepapir og ruller den færdig. dejen er lettere at styre og du kan hurtigt reparere den igen hvis den skulle gå i stykker. 
 5. Smør en tærteform. Brug masser af mel, rul dejen op på køkkenrullen og rul den ud over toppen formen. Lad dejen komme godt ned i kanterne og dub det forsigtigt ud i alle hjørner med en stump klud, formet til en pude for enden af fingerspidserne. Brug "puden" til at presse let rundt i kanten af formene, så det overskydende dej falder fra og du får en pæn jævn kant. 

 Mazarinmasse 
150gram marcipan
150gram sukker
100gram smør/margarine
2 æg 
50gram mel 


http://miksie.deviantart.com
 6. Rør marcipan og rørsukker godt sammen. (helst i en røremaskine) Tilsæt smør, lidt af gangen, så æggene og til sidst melet og rør til massen er jævn.
TIP: kom 2 tsk. lakridspulver i mazerinmassen inden smør og æg kommer i (lakrids + sursøde bær og rabarber er altid en vinderkombination)
 7. Kom mazarinmassen i formen, fisk vaniljestangen op fra rabarberne og strøg rabarber og skovbær løst over mazerinmassen.
8.Bag tærten ved 200grader i ca. 20 minutter. Hold øje med dem, marcarinmassen flyder ud og får en gylden farve og mørdejen skal være lysebrun. 
 9. Når tærten er bagt færdig skal den lige ha lov til at stå og sætte sig i 10-15 minutter, men kan derefter spises lun med en klat cremefraiche og måske en kop Thai tee. Bon Apetit

Kommentarer