Chokolade-Lakrids muffins

Det er jo så moderne at blande lakrids i alt, så her er mit bud på en chokolade-lakrids muffin med lækkert lakrids glasur. Opskriften var oprindeligt fra "Lakrids" en kogebog jeg fik i fødselsdagsgave af min mors bedste veninde :)
Men jeg har ændret lidt på nogle af ingredienserne og tilpasset bagetiden, så den passer til muffins i stedet for en alm. skærekage. Jeg håber i nyder dem lige så meget som jeg gør.


Opskrift
  Kagedej: 200g smør, 4 æg, 6 dl sukker, 5 tsk lakridspulver, 4 dl hvedemel, 9 spsk kakao,  2½ tsk vaniljesukker, ½ stk salt, 1 dl brun farin 
 Glasur: 100g hvid chokolade, 1 dl piskefløde, 2 tsk lakridspulver

1. Stil ovnen på 175 grader og for to muffinforme med 12 huller med muffinkapsler
2. Smelt smørret langsomt i en gryde sammen med brun farin.
3. Pisk æg, Sukker og lakridspulver let sammen med et piskeris. Hæld smørret i og rør det sammen.
4. Tilsæt de resterende ingredienser og rør indholdet det hele godt sammen.
5. Kom dejen i en sprøjtepose og fordel dejen i muffinformene.
6. Bag muffinerne nederst i ovnen i 15-16 minutter og lad dem stå i mindst en time bagefter, så de kan køle helt af og stivne ordenligt.
7. Hak den hvide chokolade, varm fløden og lakridspulveret sammen til det begynder at hæve/boble. Kom den hakkede chokolade i og rør til alt chokoladen er smeltet.
8. Lad glasuren køle af i ca 15-30 min.
9. kom glasuren i en sprøjtepose og sprøjt den ud over muffinserne.
bon appetit

Kommentarer

  1. Hej
    Skal der slet ikke bagepulver i denne opskrift?

    SvarSlet
  2. Hej Pernille :)
    Det kan man sagtens komme i hvis man gerne vil have et bedre puf i dejen, men det er ikke nødvendigt.
    Hvis du vil have det i er 10g bagepulver nok.
    hilsen Mette

    SvarSlet

Send en kommentar