Middagslure & ChokoladeNemesis

På det sidste er mine middagslurer blevet længere og længere... engang var det bare 1 til 2 timer, men efterhånden vågner jeg kun lige kl 18 for at lave og spise aftensmad, muligvis se første halvdel af en film, og så gå i seng igen O.o
Jeg ved ikke om det er årstiden der prøver at få mig til at gå i hi (for den er jeg helt med på), eller om jeg bare er ekstre træt for tiden. Lige meget hvad går jeg og glæder mig meget til min fridag, og tæller dagene til min friweekend, der heldigvis er den her weekend <3 

Alt den søvn har så betydet at der er en masse andet der er blevet overset og ignoreret (bla. støvsugeren og min overfyldte vasketøjskurv), jeg har prøvet alle klassikerne.. det der med at sige når man tager på arbejde: I dag skal jeg ha det gjort! og når man er på vej hjem: det bliver godt at få det gjort! og når man så sidder i sofaen: Hvad var det nu jeg skulle? ZzzzZzzzZz  -.- viljestyrke som en regnorm... jeg ved det godt.
Men derfor er jeg også begyndt at ændre på mine madvaner, der har været ret usunde siden jeg begyndte på alt det flytteres, fisk og grønsager står højest på indkøbslisten og jeg spiser minimum 4 slags grønsager til aftensmad hver dag. Så håber jeg bare at der sker lidt i energi afdelingen af min krop i løbet af ugen, så jeg ikke ender med at sove alle mine fridage væk. 

Men i skal ikke snydes for en lækker opskrift, bare fordi jeg er lidt mere zombie end normalt :) 

Små Chokolade Nemisis m. forskellig creme 

Creme 1. Grøn te & Lakrids

½ l fløde 
Lad fløden stå og trække i køleskabet natten over med 2 breve grøn te og 1 stang lakridsrod 
½ bad husblads
60g hvid chokolade  


1. Lig husblasen i blød i koldt vand
2. Fisk tebreve og lakridsrod op og varm fløden til den begynder at kåge let, tag gryden af varmen, lad den køle lidt og smelt husblassen i. 
3. Lad fløden stå imens du hakker den hvide chokolade og smelt så chokoladen deri, rør hele tiden og bliv ved i godt 15 minutter så du er sikker på at alt chokoladen er smeltet og rørt helt ud. 
4. Kom det i en skål og dæk den med film der kommer helt ned og rører overfladen af massen. Det er så den ikke skaber skind eller kondens. 
5. Lad det stå i køleskabet natten over og pisk det lige før brug til en lækker creme.

 

Creme 2. Chai te

½l fløde 
Lad fløden stå og trække natten over med 2 breve Chai te 
1 øko lime
½ blad husblas
60g hvid chokolade 

1. Lig husblasen i blød i koldt vand
2. Præs limefrugten og kom både skal og saft i fløden. Fisk tebrevene op og varm fløden til den begynder at kåge, tag gryden af varmen, lad den køle lidt og smelt husblassen i. 
3. Lad fløden stå imens du hakker den hvide chokolade og smelt så chokoladen deri, rør hele tiden og bliv ved i godt 15 minutter så du er sikker på at alt chokoladen er smeltet og rørt helt ud. 
4. Kom det i en skål og dæk den med film der kommer helt ned og rører overfladen af massen. Det er så den ikke skaber skind eller kondens. 
5. Lad det stå i køleskabet natten over og pisk det lige før brug til en lækker creme. 

Chokolade Nemesis 

 200g mørk chokolade 
100g smør 
200g sukker
4 æg 

1. Smelt smør og chokolade over et vandbad 
2. Rør sukkeret i
3. Slå et æg ud i chokolademassen og rør det i et af gangen 
4. Fordel dejen i en smurt muffinform (m. 12 huller)
5. Bag ved 180grader i 15 minutter
6. Lad kagerne stå i køleskavet natten over.
7. Tag kagerne af formen og brug en sprøjtepose m. en stjernetyl til at sprøjte cremen ovenpå, pynt efter smag. Bon appetit


Kommentarer