Chokolade og andre Hjemmelavede Godtter


 Mums... så er der lavet chokolade og lidt andet godt til mine julegavekurve.^^


I flasken til højre er der en hjemmelavet kirsebærsovs: jeg købte godt ind af kirsebær i sommers da de var billige, jeg vaskede og udstenede dem og frøs dem ned så de var klar nu her til at lave sovs af. jeg tog 300g frossen kirsebær frugtkød (altså uden sten) og kogte det op med en vanillestang og 2 dl. vand, 150g sukker og 2½ tsk citronsaft. Så slukkede jeg for varmen og lod det stå og køle langsomt ned på den stadig varme kogeplade. Da det hele havde simret i 15 minutters tid og temperaturen var håndvarm (jeg kunne mærke på grydens kant uden at brænde mig) hældte jeg et låg Atamon i og rørte det godt sammen. Da sovsen var blevet kold siede jeg kødet fra (jeg bryder mig nemlig ikke om klumper i min kirsebærsovs) og hældte det på flaske. kødet har jeg så brugt blendet som en ingrediens i mine kirsebær chokolade trøfler. 

I flasken til venstre er der Hindbær likør.
I sommers lagde jeg 200g hindbær i vodka, sammen med 100g sukker og lod det stå til nu.


Her har jeg chokoladebønner med et lille sukker hjerte i bunden ^^ rigtig søde og virkelig lækre. 

Det er simpelthen bare mørk chokolade der er smeltet og hældt i en chokoladebønne form - enkelt ikke ?
Min Lakridssovs er jeg lidt spænd på hvad de siger til. Jeg brugte en meget salt stærk lakrids, som jeg håber er rigtig god til vaniljeis og vafler ^ ^ 

Du skal bruge: 1. pose af din ynglings lakrids (200g), 100g sukker og 1 dl vand.
Kog vand og sukker op, til sukkeret er helt opløst.
Smelt lakridsen der i, husk at vandet fordamper jo længere der går.
fx. var den lakrids jeg brugte meget hård og meget længe om at smelte, og i mellem tiden nåede alt vandet at fordampe mange gange.
Der skal tilsættes mindst ½ dl vand for hver halve time den står over varmen indtil lakridsen er helt smeltet og 1 dl ekstrenår det er smeltet færdigt, ellers bliver den meget tyk og minder mere om én stor lakrids end sovs.

Kommentarer