Julesmåkager

Så har jeg været ude og trylle i køkkenet, og har lavet et hav af pebernødder og vaniljekranse og nyopfundene orangesmåkager. Min stakkels lille ovn blev presset til det yderste. 
Nu går jeg så og lejer lidt med tanken om ingefærsmåkager og jødekager... men må lige se hvad jeg får tid til ^^ 

Vaniljekranse ca. 60 stk:
50g mandler
450g mel
200g sukker
300g margarine
1 æg
3 tsk vaniljesukker
1/2 tsk hjortetaksalt

1. smut og blænd mandlerne. 
2. bland alle ingredienserne godt sammen, pak dejen i folie og lad den ligge på køl i en halv time. 
3. kør dejen igennem en gammeldags kødhakker med en stjerne skive. 
4. form ringe af pølserne og kom dem på en bageplade med bagepapir.  
5. bages ved 200grader i 8-10 min. 

Pebernødder:
250g margarine
250g sukker
1½ dl fløde
500g mel
1 tsk ingefær
1 tsk kanel
1 tsk peber
1 tsk kardemomme
1 tsk natron
1 tsk bagepulver

1. rør smør, sukker og piskefløde sammen. 
2. sigt melet og krydderierne og sammel dejen. 
3. del dejen i 8 og tril dem til lange tynde pølser. 
4. del hver pølse i 5 mm stykker og tril dem til kugler. 
5. kom pebernødderne på en bageplade med bagepapir og bag ved 200grader i 8-12 minutter. 


Kommentarer