Morgenhygge og Julepynt

Lørdag morgen, stormen er drevet af og jeg ser frem til en dag fyldt med chokoladetrøffel og småkager. Jeg lå nemlig i går og besluttede mig for at lave hele tre slags mere ><
Jeg bliver jo aldrig færdig !
Altså altså... men har heldig vis fået lidt mere tid at gøre med, end jeg regnede med, så mon ikke det går?
Jeg troede enlig ikke at jeg fik fri til jul i år, og jeg var enlig ret sikker på at jeg måtte blive i mit lille nordjyske hjem julen over, men så kommer julearbejdsplanen ud og jeg har pludselig fri fra den 24. og helt til den 29. december ! Jeg behøver ikke flere julegaver i år ^ ^
Oven i det har jeg nogle fridage til gode, så det bliver faktisk ikke meget bedre.

Julen er simpelthen en dejlig ting og lige i år er jeg bare i den helt rigtige stemning på det helt rigtige tidspunkt. 
Jeg kender en del der går amok med julepynt hvert år, fehår og julehjerter og guirlander og lyskæder og nissemænd alle vegne, men det er bare ikke lige min kop the. Jeg føler mig kvalt i alt det julepynt og heldigvis er det noget jeg deler med det meste af min familie. 
Det er så meget hyggeligere med lidt hist og her, så der er lidt mere stil over det, og så det ikke overtager ens hjem.

Jeg ved ikke om i har set de små nissemænd, der har så store huer at man kun kan se deres skæg (eller fødder) ?
De er simpelthen så søde, jeg er nød til at holde mig selv tilbage hver gang jeg ser dem ellers ville jeg købe dem alle sammen.
Rup og stup.

og så elsker jeg jule bag og jule mad og jule konfekt. 
December er en meget farlig måned ^ ^ 

Til sidst får i lige opskriften på de appelsinsmåkager jeg lavede i torsdags ^ ^  god fornøjelse


Appelsin småkager :
200g margarine 
200g flormelis
1 æg
400g mel
skal af 1 appelsin 
saft af 1 appelsin 
1 tske kanel


1. Alle indgredienserne blandes i en skål (brug en røremaskine, det gør alt nemmere)
2. Sammel dejen og pak den i folie, lad den hvile i køleskabet i en time.
3. Rul dejen ud og stik småkagerne ud i sjove figurer.
4. Lig dem på en bageplade med bagepapir og bag dem ved 180grader i 10-12 min.
5. Lad kagerne køle helt af.
6. Imens kagerne køler af kan du lave glasur af æggehvider og flormelis.
7. Når kagerne er kolde glaseres de og er klar til at blive spist. 


 

Kommentarer