Happy Halloween


Godmorgen alle sammen. I aften er det allehelgenensnat og jeg ved ikke med jer, men jeg har fundet gyserfilm frem, helgardere mig med et varmt tæppe og et par strikkede strømper og friskbagt græskartærte.

Jeg høre utrolig mange sig, at alt det der halloween noget bare er en gang amerikansk møg, butikkerne er ved at indføre for at få os til at bruge nogle flere penge. Butikkerne vil jo altid ha os til at bruge flere penge, men vi har haft allehælgensaften aften meget længe, den blev bare glemt. Og nu (godt 300 år senere) vil vi gerne være med i festen igen. 

Jeg ELSKER halloween. Kostymer og ulækre ting og mad og fest - det er sjovt.
Det er lige hvad efteråret har brug for ^^

Græskartærte

1. potion mørdej (opskriften findes i indlæget: Frugttærter)

700g græskarkød (skrællet og renset for kerner)
100g brun farin
50g sukker
3 spsk hvedemel
½ tsk støt muskatnød
ca. 3 cm skrællet og revet frisk ingefær
2 tsk kanel
1 tske kardemomme
½ tsk stødt nelliker
skal af en økologisk citron
1 spsk citronsaft
½ tsk salt
1½ dl piskefløde
1½ dl mælk
4 æg
½ dl mørk rom

Små tærteforme eller en stor (ca. 22 cm i diameter) - du kan også bruge en muffinform hvis du ikke lige har andet.

1. Græskarkødet skæres i små tern, fordeles på en bageplade med bagepapir og bages ved 125grader i 2 timer. Sluk så ovnen og lad graskarstykkerne stå og nyde eftervarmen i en times tid 
2. Blænd græskarstykkerne og sæt det til side. 
3. Rul mørdejen ud med lidt mel. Smør og for tærteform og forbag ved 200grader i 10 min.
4. Bland det blændede græskarkød med sukker, farin, mel og krydderier. 
5. Kog det hele under omrøring i en gryde til det begynder at boble. Lad det køle lidt af før du temperere med mælk og fløde.  
6. Pisk æggene og vend langsomt den lune græskarblanding i lidt efter lidt, så æggene ikke begynder at korkulere.
7. Tilsæt rommen når massen er jævn og hæld den over tærtebunden. 
8. Bag tærterne i 25 min. ved 180grader. kig lidt ind til dem, overfladen skal være spændstig.

Lad den køle af eller saver den lun, med vaniljeis, flødeskum eller creme fraiche.

Kommentarer