Klejner i Oktober

Har du allerede spottet den første julereklame? 

Min var en omskrivning af Jinglebell der kørte i radioen for et par netter siden. 
Jeg har også fundet hylderne med chokoladejulemænd og chokoladejulekalendere og juleskum... Det er måske ikke så meget i deres reklamer endnu, men det er i butikkerne, flere hylder af det og vi er knap nok kommet ind i efteråret. 
Jeg elsker jul, men hvis jeg juler allerede nu er jeg for længst kørt tør for juleglæde og stemning når vi når December.
Jeg ved godt at jeg allerede har snakket om julen og at jeg har planlagt en hel del, men der er lang vej fra planlægning til praksis. Selvfølgelig glæder jeg mig imens jeg planlægger, men jeg vil ikke kalde det at tage hul på julen.

Den ene ting jeg hader ved julen er at butikkerne prøver at forlænge den for at tjene flere penge. Julen er den hyggeligste tid på året og den bliver kun bedre af at vi laver tingene selv. Hvorfor spilde penge på at købe alt det masseproducerede bras i supermarkederne, der smager okey, men ikke når hjemmebag til snørebåndene?

Jeg forstår godt dem der skal spare og som prøver at finde det billigere alternativ, men det er ikke altid billigere at købe det i supermarkedet. Der er moms og skat og mellemmandsbetaling på og det er jo ikke alverden en pose mel, sukker, vaniljesukker og margarine koster og Vaniljekranse består ikke af meget andet. Du kan få til over hundrede stk for under 100 kr. og resterne kan bruges til pebernødder. 

Jeg forstår dem der ikke mener de har tid og overskud, men hvis du fx. har børn fra 5-16 er der rigeligt hjælp at hente. Jeg kender ikke det lille barn der ikke er lykkelig for at få lov at være med i køkkenet, og hvis barnet er lidt større og er begyndt at syntes den slags er kedeligt, kan man altid bestikke dem lidt.

Jo det er da nemt bare lige at smutte ned i supermarkedet og købe, men man misser det sjove og hyggelige ved at bage.

Og nu lover jeg ikke at komme med mere Julesludder før den 1. December.

Åh.. ja. det var jeg lige ved at glemme; jeg har fået en chokoladesmelter ^^
Den er gammel og virker muligvis ikke, men den er min. Jeg glæder mig rigtig meget til at afprøve den.

Klejne opskrift 
Jeg koger normalt ikke klejner derhjemme, af den simple grund at jeg koger omkring 200 stk. på arbejde hver dag fre starten af Oktober til Slutningen af December.
Det bliver til mange klejner i det lange løb og man ender med at blive godt træt af dem, inden man overhovedet får tænkt på jul. (Hvis jeg er lidt heldig overtager vores nye lærling snart klejnekogningen). 
Jeg nævnte klejnerne i går og syntes lige at jeg ville smide en klejne opskrift, selvom det ikke bliver de store norske klejner i denne omgang.
For at være ærlig er selve grundopskriften Claus Meyer´s men jeg har lavet lidt ændringer og gjort den mere personlig så den passer til min smag :) 
(og i er selvfølgelig velkommende til at gøre det samme med den her opskrift)

Til 35 stk.
500 g mel
125 g sukker
125 g smør
1 tsk stødt kardemomme
½ tsk kanel
1/4 tsk hjortetaksalt
2 spsk letmælk
3 æg
revet skal af ½ økologisk citron
revet skal af 1 lille økologisk appelsin
palmin eller smagløs planteolie

Bland mel, sukker, kardemomme og hjortetaksalt. hak det kolde smør i små tern og kom det i. Tilsæt mælk, æg citronskal og appelsinskal og ælt dejen godt igennem, (på røremaskine - laveste hastighed til den er samlet). Lad dejen hvile tildækket et par timer i køleskab. 
Rul dejen tyndt ud på et meldrysset bord og skær den i rudeformede kager på ca. 3 x 6 cm og skær derefter en ridse i hver rude på ca. 2 cm. 
Vrid klejnerne ved at åbne ridsen og trække den ene spids igennem hullet. 
kog klejnerne i den varme palmin til de er sprøde og lad dem dryppe af på et par lag køkkenrulle.

spis dem inden for en uges tid, ellers bliver de bløde og kedelige.

Kommentarer